26 oktober, 2010

Bonus På banken?

Jag känner mig rätt ensam ibland, när jag klättrar upp på barrikaderna.

Det är klart att de barrikader jag stormar är inte av den sort som det kommer att skrivas storslagna historiska essäer om, eller som kommer att bli föremål för statyer och hjälteskildringar. Nej, mina strider är små och vardagliga och endast undantagsvis blir det någon blodspillan. Något undantag har för övrigt hittills aldrig inträffat, för jag är nämligen en mycket fredlig och fördragsam man. Men det finns gränser för min fördragsamhet, vilket jag tänker berätta om här.

Först en resumé:
Jag är, liksom en stor majoritet av oss människor i västvärlden, kund i en bank. Jag är också så gammal att jag har ett personligt minne av att mina första jobb betalades med kontanter i näven, en gång i veckan. Det var ingen mellanhand, ingen som kunde sno några av mina stålar med mindre än ett personrån.
Men snart förändrades det.

Bankerna såg naturligtvis att de kunde tjäna pengar om de kunde få alla företag att se till att deras anställda hade ett bankkonto, där banken kunde tjäna några promille av lönen i ränta. Samtidigt blev det betydligt säkrare för företagen att slippa hantera stora summor kontanter. Följden blev att i princip alla löntagare hade ett konto i en bank där lönen sattes in. Kunderna fick vackert bege sig till banken när man behövde kontanter och när man skulle betala räkningar.
På den tiden stängde alla banker klockan tre, säkert som amen i kyrkan. Hasse & Tage ställde frågan: ”Va i helvete har dom för sig inne i banken efter tre?”, men Janne Olsson och Clark Olofsson lyckades förstås hålla en bank öppen i fem dygn under Norrmalmstorgsdramat.

Så småningom ökade bankavgifterna, promillen växte till procent, samtidigt som sparräntorna sjönk. När bankomaterna gjorde sitt intåg var det för att bankerna insett att det innebar jättevinster om de slapp ha betalda kassörskor som hanterade kontantflödet.
När internet slagit igenom på allvar kunde bankerna lägga ut än mer av kassörskornas arbete på kunderna, genom Internetbanken. Det riktigt geniala var att de kunde presentera det som en service för kunderna, som inte längre behövde köa på banken utan kunde göra sina bankärenden närhelst de behagade. Detta motiverade att bankerna kunde ta ut en avgift för tjänsten, trots att kunderna kom att utföra bankens arbete. Samtidigt ”friställde” (uttrycket implicerar att den som har ett arbete inte är fri – en löneslav, således.) samma banker personal en masse och lade ned kontor landet över, och därigenom tjänade de pengar i båda ändar. Men det berättade de aldrig för småspararna. Så idag betalar jag årligen 155 kronor för få en bankdosa så att jag, via internet, sköter det arbete som bankerna stod för tidigare.
Kalla mig gärna idiot, men jag är åtminstone inte ensam om att vara det.

Nå, det var dags för min månatliga incheckning på internetbanken för att pröjsa mobilräkningen. Men min lilla knappdosa ville inte vara med. Byt batteri, stod det på skärmen. Ok, tänkte jag, det blir ett besök på ”min bank”. Det heter ju så i reklamen; ”din bank”. Men skulle jag försöka ta så mycket som en kulspetspenna från ”min bank” skulle de antagligen ropa på förstärkt polis.

Jag åkte ned till bankkontoret i centrum och möttes av en djävulsk kö – minst fyrtio nummer före mitt, och det var knappt någon personal bakom de små plintar där banktjänstemännen – kassörerna – stående tar emot kunderna. Stora delar av personalen är ju ”befriade” från arbetet på banken, så det är klart det blir köer.
När det väl var min tur, stegade jag fram till kassören bakom disken och presenterade mitt ärende: Att batteriet i dosan var slut, och att jag behövde ett nytt. Kassören var en välskräddad och vänligt leende man i fyrtioårsåldern.
- Ja, då får jag hänvisa dig ut till höger, 30 meter. Teknikmagasinet. Där har de såna batterier…
- Va!? Utbrast jag, uppriktigt förvånad. Du menar inte allvar?!
- Jo, man får byta batteriet själv. Men det kostar bara tjugofem kronor …
Jag tittade på honom som om han skämtade.
- Menar du att jag ska köpa batteriet själv?
- Jo, så är reglerna, förklarade kassören i ett ursäktande tonfall.
- Men ursäkta mig, sade jag med övertydlig sävlighet. Jag har varit kund i den här banken i över trettio år. Nu för tiden gör jag samma arbete som Ni gjorde förr, och jag betalar dessutom 155 kronor per år för att göra det. Men för att kunna använda mig av den tjänst som jag betalar för, så måste jag ha ett fungerande verktyg – en bankdosa. Nu har mitt verktyg slutat fungera. Kan du nu, vänligen, ge mig ett nytt batteri så att jag kan utnyttja den tjänst jag köper av er?
- Nej, tyvärr kan jag inte det. Batterierna får kunden själv stå för när de tar slut.
- Men då kan jag inte använda tjänsten…
- Jag är ledsen, men jag kan inte göra något… Reglerna…

Här avbröt jag lite ohövligt:
- Jag är ledsen, men jag tillhör den besvärliga delen av er kundkrets som inte nöjer sig med att reglerna eller föreskrifterna säger si eller så, om det bryter mot sunt förnuft.
- Vet du, fortsatte jag upprört. Vet du, att din chef tjänar omkring åtta miljoner per år – och då talar vi bara lön. Uppe på det kommer hans pensionsavtal, bonusar och optionsavtal. Det tar mig ungefär trettio års arbete som gymnasielärare att få ihop vad han får årligen – bara i lön. Att han kan få så orimligt hög lön beror på att han ser till att banken roffar åt sig så mycket som möjligt av mina och andra småsparares pengar. Men nu säger jag stopp! Inte en krona till.
- Men jag kan inte göra något åt chefslönerna…, vädjade kassören förgäves, för nu började jag komma upp i varv. Jag hade nyligen läst boken ”Den stora bankbluffen” av Joel Dahlberg, så jag hade siffror i färskt minne.
- Jo, det kan du visst det, avgjorde jag. Du kan gå in till dina chefer och säga att kunderna blir heligt förbannade på alla snikna avgifter och påslag som de hittar på i sin girighet. Säg till dem att kunderna hotar med att byta bank!

Kassören lät denna straffspark passera okommenterad, men såg ut som om han inte kunde tänka sig en bättre idé – inte vad det gäller mig åtminstone. När han inte gjorde någon ansats att replikera fortsatte jag:
- Det är bankerna som är huvudorsaken till den ekonomiska krisen vi just genomgår. Men det är ingen av bankcheferna som ställs till svars för sitt oansvariga handlande. Istället får vi vanliga Svenssons stå för kalaset, både genom skattsedeln och genom alla avgifter i banken. Om jag inte protesterar mot det vansinnet här och nu, utan lydigt går och betalar batteriet själv – vad skickar jag då för signaler till dina chefer? Att det är dags för en bonusutbetalning igen?

Den arme kassören försökte le men såg mest förskräckt ut. Om det var av de kalla fakta jag radat upp, eller hettan i min svada som fick hans leende att stelna, ska jag låta vara osagt. Så samlade han sig, log lite ansträngt men upprepade vänligt:
- Ja, jag är ledsen, men jag kan inget göra. Reglerna är såna.

Jag såg på honom att han egentligen höll med mig om sakfrågan, men att han var för mycket paragrafryttare för att våga rucka på reglerna. Jag bytte därför taktik:
- Men, om min dosa går sönder, då får jag väl en ny?
- Jo, det stämmer, instämde han nästan glatt. Han såg lite lättad ut, antagligen för att han kunde ge ett positivt besked på en av mina frågor.
- Men då föreslår jag att vi båda låtsas att den är trasig, så ger du mig en ny!
- Nej, jag beklagar, jag kan inte göra det. Reglerna…
Han insåg antagligen att han redan hänvisat till reglerna ett par gånger, och fullföljde därför aldrig meningen. Men han lät plågad och vred vanmäktigt sina händer.
- Kom igen, försökte jag i kamratlig ton. Vi kan väl låtsas att dosan är trasig. Om inte du tjallar på mig så lovar jag att inte tjalla på dig.

Den här gången skakade han bara på huvudet och log lite ansträngt åt mitt dåliga skämt. Jag såg hur han fick bemöda sig för att vara trevlig mot månadens värsta kund. Vi tittade på varandra under tystnad en stund. Så gjorde jag en teatralisk gest och tog mig för pannan, i det att jag utbrast:
- Men du… Jag har en rysligt stark föraning om att jag när jag lämnar banken, kommer att tappa min dosa i marken. Hårt. Riktigt hårt! Så den går sönder… Då får jag väl en ny?
- Men... Det vore väl inte så bra…
Han sade det lite försiktigt, som om han väntade sig att jag skulle bli våldsam om han protesterade för högljutt.
- Nä, det vore inte bra. Men du säger ju själv att om min dosa är trasig så får jag en ny. Finns det några regler som säger hur den ska ha gått sönder?
Han skakade försiktigt på huvudet, och tittade sorgset på mig med hundögon. Mitt hjärta veknade ett ögonblick.
- Ja, jag blir inte arg på dig. Men du måste väl inse att jag förväntar mig att banken står för det verktyg som är nödvändigt för mig, för att jag ska kunna använda den tjänst jag betalar för?

Jag tittade vädjande på honom under en stunds tystnad. Han tittade tillbaka med ett snett leende, samtidigt som han vädjade med ögonen om att lämna honom ifred, att sluta plåga honom, att försvinna ur hans liv. Men för mig handlade det inte om ett batteri för tjugofem kronor, utan en moralisk kamp mot den extrema girighet som idag präglar hela bankväsendet. Den berömda droppen hade fallit i min överfyllda bägare. Jag skulle minsann inte ge mig så lätt:
- Men vet du, den här lilla argumentationen som vi har här angående ett batteri som kostar 25 kronor, har redan kostat banken betydligt mer än så när man ser till din lön. Och nu håller det på att kosta banken en kund också. Det är oansvarigt av ledningen för banken.
Han lutade huvudet på sned och tittade vädjande på mig.
- Om jag fick bestämma… men jag får inte...

Jag gjorde ett sista försök att beveka honom. Nu med psykologvarianten:
- Jag ser ditt problem. Jag ser på dig att du ändå tycker att jag har rätt; att det är ett högst rimligt krav från en trogen småsparare som varit kund i banken i över trettio år. Du håller ju egentligen med mig, men måste följa reglerna. Men, om du nu bara ger mig ett batteri så byter jag det själv, så är det här ur världen…
- Ja, jag önskar att jag kunde det…, svarade kassören och lät lättad, antagligen för att han trodde sig ha funnit en utväg.
- … men jag kan inte. Vi har inga batterier.
Han tog ett steg till en hylla bakom sig, drog upp en jalusilucka och visade en överfull kartong med nya bankdosor. Han förklarade pedagogiskt:
- Vi har fått nya dosor. Engångsdosor. De har ett inbyggt batteri, och när det tar slut får kunderna komma in och hämta en ny dosa istället.
Han visade stolt upp en av de nya dosorna.
- Du ser här, de ser lite annorlunda ut. De är annorlunda... De har några fler funktioner och är lite säkrare…
- VA! röt jag. Sa du att den är lite säkrare?!

I ögonvrån kunde jag se hur ett antal andra kunder med stort intresse följde dramat, så jag underlättade för dem genom att tala med betydligt högre röst än vad som är socialt godtagbart i Sverige.
- Så du menar att jag själv ska betala ett nytt batteri till den gamla dosan, när ni har nya dosor som är säkrare?! Är du seriös?!
För sent såg han sett sitt misstag, och nu stod han och såg skyldig ut, och började stammande förklara sig:
- Nja, jag menar inte att det är något fel med de gamla dosorna. Men de nya är lite … annorlunda…
- Kom igen! Du sa ju alldeles nyss att de nya dosorna är säkrare. Ta då genast och byt in den här gamla mot en ny, säker dosa.
- Jag kan inte det…, pep han ynkligt. Jag får inte…

Det hade varit psykologiskt övervåld att fortsätta bearbeta honom, och han var så plikttrogen att han inte skulle låta sig övertygas. Jag bestämde mig för att låta nåd gå före rätt, och ta en förlust – i första ronden.
Jag avrundade därför det fruktlösa samtalet och besparade honom vidare lidande, men bad honom att framföra en hälsning att det batteri som de sparat in på, och som antagligen inte hade behövt kosta banken mer än en tia i inköp, nu kostade dem en kund.

Fast besluten att inte ge upp utan kamp, bestämde jag mig för att försöka på mitt lokala Swedbank-kontor i provinsen. Jag hann dit strax före stängningsdags, fick återigen köa en stund innan det var dags för nästa match. Den här gången var det en ung, effektiv kassavalp som med uppenbart ointresse tog emot mig. Han lyssnade på mitt problem och konstaterade helt enkelt att de inte bytte några batterier.
Slutdiskuterat!

Mina invändningar studsade som hällregn på gråberget.
Utan att röra en min i tjänstemannauppsynen hänvisade denna välkammade kamrersaspirant till chefen, om det var så att jag hade några ”problem med reglementet”.
- Nej, förtydligade jag lugnt och sansat. Jag har inga problem med reglementet. Jag vill bara ha ett batteri, ska det vara så svårt att förstå?
- Chefen står i dörren och släpper ut folk för vi har stängt nu. Ta det med honom, sa valpen avfärdande och tryckte demonstrativt fram nästa nummer.

Sagt och gjort. Jag gick fram till chefen, presenterade mig och framförde återigen mitt problem. Chefen presenterade sig inte för mig. Han såg bara på mig, uppifrån och ned, nedifrån och upp (förvisso var jag klädd i slitna jeans, t-shirt och en vardagsjacka, men jag brukar inte se ut som vare sig en bankrånare eller pundare, hoppas jag), och sade i ett avmätt tonfall:
- Tyvärr, vi för inga batterier här.

Chefen var lika kort i tonen som valpen (sådan herre, sådan hund) och klart avvisande. Jag förstod snart att jag inte skulle komma någon vart med honom heller, men jag tänkte att jag åtminstone skulle försöka, för att se hur värdefull jag är som kund.
Jag lade fram min syn på saken; från ett kundserviceperspektiv; hur jag varit banken trogen i alla år; att vi småsparare ändå är den stora vinstmaskinen för bankerna och att de just därför borde vara lite mer rädda om oss; att jag kände till att de hade nya, säkrare dosor som man fick om ens dosa gick sönder; etc.

Inget hjälpte, chefen var lika obeveklig som obehagligt överlägsen.
- Om du köper en mobiltelefon så måste du själv köpa batteri när det tagit slut, jämförde han.
- Hörrudu, sade jag, om jag köper en mobiltelefon så kan jag ringa dig, din fru, din bank, mina vänner, myndigheter. Jag kan ladda hem appar, surfa på internet, beställa saker, lyssna på musik, se på film – kort sagt: Den kan jag göra allt möjligt med. Den här bankdosan kan jag bara göra en sak med. Det är ett nödvändigt verktyg för att jag ska kunna utnyttja den tjänst jag betalar er 155 kronor per år för. Nu har verktyget upphört fungera, så vänligen ge mig ett nytt verktyg, annars kan jag inte använda tjänsten.
- Ja, du har fått dosan för att kunna använda tjänsten. Men du får själv byta batteri.
Jag påpekade då att Nordbanken minsann byter batterier i sina dosor utan att knota eller debitera något för det.
Han tittade nedlåtande på mig och sa:
- Jag vet inte hur andra gör, men här står kunderna själva för batteriet. Är du inte nöjd med det avtalet så är det bara att byta bank.

Det svaret retade gallfeber på mig.
Jag hade läst någonstans att under förra bankkraschen stod småspararna – privatkunderna - för 20 % av bankernas förluster, men för hela 80 % av vinsterna. För företagen var förhållandena de omvända; de stod för 80 % av bankernas förluster men bara 20 % av vinsterna. Ändå är det inte småspararna som är VIP-kunder som bjuds på kaffe och tårta när de träffar ”sin” bankkontakt.
Och här hade jag nu stött på en arrogant chef som fullständigt sket i om jag var kund hos honom eller hos någon konkurrent – det var som ett hån mot alla de småsparare som betalar hans lön.
Jag blev helt enkelt förbannad.
- Men om dosan är trasig – då får man alltså en helt ny dosa, utan kostnad? frågade jag oskyldigt.
- Ja, det stämmer. Men din dosa är ju inte sönder…
- Jo, titta här!
Jag tog min dosa och kastade den med all kraft rakt ned i marmorgolvet. Jag böjde mig snabbt ned och plockade upp den igen, reste mig och frågade oskyldigt;
- Nu är den trasig. Kan jag få en ny nu?
(Samtidigt som jag tog upp dosan noterade jag att fanskapet höll – displayen lyste! Jag fick därför hålla tummen över skärmen när jag visade upp den.)

Chefen stod några sekunder som i givakt med vilt stirrande ögon, och hans ansiktsfärg skiftade snabbt från blekskärt till purpur. Sen var det som att upprepat rycka i snöret till en spratteldocka: Han bokstavligen studsade upp och ned och viftade med armarna, och för ett ögonblick fick jag för mig att han skulle klappa till mig.
- Vad gör du?! Så där kan du väl inte göra?! Skrek han ursinnigt.
All övrig aktivitet på bankkontoret hade avstannat. Alla stod och tittade på dramat i dörren. Själv kände jag hur pulsen rusade, men jag lyckades behålla lugnet. Sävligt, men högt svarade jag:
- Jo, det kan jag visst. Jag gjorde det just.
- Du kan väl inte hålla på så där! Du förstör ju…
- Men du sa ju att om dosan är trasig så får jag en ny, och nu är den sönder. Kan jag få en ny nu?
Den tidigare så behärskade, myndiga bankchefen var borta, och i hans ställe stod nu där Arga Gubben, viftande och skrikande.
- Ta hit dosan! Får jag den!
- Nej, det är min dosa, jag har ju fått den av banken sa du nyss, svarade jag vasst. Dessutom är den trasig…
Jag kunde inte låta bli att retas med honom lite, och det gjorde honom om möjligt än tokigare.
Han sträckte fram handen och röt:
- Ge mig den! Ta hit din legitimation! Ge mig den!
- Vad ska du med den till? frågade jag överdrivet vänligt.
- Jag ska avsluta ditt konto, närmast ylade han. Du får inte vara kvar som kund! Så där beter man sig inte!
- Nej, jag tänker inte ge dig min legitimation. Varför skulle jag det? Du vill ju inte ge mig ett nytt batteri.
- Jag ringer efter polisen..., hotade chefen.
- Ja, gör du det, svarade jag retsamt. Jag väntar här. Vad ska du säga till dem, förresten? Att jag är dum mot dig?

Bankchefen hade nu fått nog. Han öppnade dörren samtidigt som han med våld började knuffa ut mig:
- Ut med dig. Vi ska inte ha såna som dig här. Sabotör! skrek han, samtidigt som han pressade mig mot dörren. Jag insåg att det antagligen var bäst att retirera innan han blev alltför fysisk, och lät mig därför utan allt för mycket motstånd fösas ut. Men på vägen ropade jag en hälsning till de andra kunderna i banken:
- Det här är tacken för att jag har varit kund i banken i 30 år. Bli stamkunder Ni också!

Tjong! Bankchefen drog igen dörren efter mig med en smäll, och började rätta till sina tillskrynklade ansiktsdrag för att se något så när bankmannamässig ut när han avslutade dagen, ett steg närmare en hjärtinfarkt. Själv kände jag mig faktiskt vederkvickt när jag gick därifrån, mitt oförrättade ärende till trots. Att blir utslängd från en bank när man närmar sig femtio ser jag som ett sundhetstecken.


Oj, så trasig den är!
Dagen efter begav jag mig återigen till kontoret vid Brunnsparken. Jag stannade till utanför entrén och sparkade sönder min bankdosa, tog upp de tre delarna och gick in. Kassörskan tittade förvånat på mig när jag lade upp delarna på disken och förklarade att min dosa hade gått sönder, så jag ville ha en ny.
- Oj, sa hon förvånat. Ja, den var verkligen sönder. Jag har faktiskt aldrig sett en dosa som varit sååå sönder.
- Så kan det bli när den blir överkörd av en spårvagn… Eller nåt, tillade jag för att inte ljuga.
- Ja, det var ovanligt, sade hon och tittade klentroget på mig.
Vid kassan intill stod kassören från dagen förut. Han tittade än mer klentroget på mig, men när jag mötte hans blick tittade han snabbt bort, och låtsades därefter inte se mig mer.

Den nya, säkrare dosan.
Jag fick till sist min nya dosa utan vidare protester. En ny, säkrare dosa, med fler funktioner. Helt gratis. Och tar batteriet slut behöver jag inte köpa något nytt, då får jag helt enkelt en ny dosa.
Men det kommer inte att hinna ta slut, för nu ska jag byta bank.


Epilog:
Jag har berättat om den här episoden i mitt liv för några av mina vänner. Reaktionerna jag får är högst blandade. Somliga tycker jag är en bråkmakare eller rättshaverist; att det är synd om de stackars banktjänstemännen – det är ju trots allt inte deras fel att det ser ut som det gör.
Andra har berömt mig för att jag orkar ta striden; att de också egentligen är upprörda och förbannade på bankchefernas girighet; på bonusar, fallskärmsavtal och alla andra förmåner som dessa tillskansar sig, men att de inte orkar ta striden.
Jag å min sida undrar hur de styrande – oavsett om det handlar om banker, andra företag eller politiker - ska få veta att vad folk egentligen tycker, om man inte protesterar och markerar mot det man upplever som orättfärdigt.

En väninna uttalade att det måste vara fel på mig som inte kan acceptera det system vi lever i.
Kanske har hon rätt.
Jag är nog naiv och blåögd som fortfarande tror på och orkar kämpa för ett rättvisare samhälle.

530 kommentarer:

  1. Bästa jag läst på länge.

    SvaraRadera
  2. Augusto Braga Ramos1:15 em

    Det var förbanne mig det finaste jag läst sedan jag gick ur svenska kyrkan. God Jul

    SvaraRadera
  3. Anonym1:42 em

    Kul att ni gillade min minirevolt.
    En annan vän berättade att han gjorde på samma sätt - dvs. förstörde sin dosa själv för att få en ny. Han var dock inte lika handgriplig som jag.

    SvaraRadera
  4. Erik Odqvist8:59 em

    Haha, varför får banktjänstemän en alltid att tänka på Kafka?
    Bra skrivet och rolig historia. Visa'rom.

    SvaraRadera
  5. Strålande insats på min ära!
    Om nu bara vi övriga trogna bankkunder får ändan ur och gör gemensamt uppror så är ju de övergödda bankdirrarna helt enkelt tvungna att förändra detta absurda kapitalistiska system.
    Skulle låt oss säga EN enda bank över EN dag förlora samtliga småsparare vore det mäkta intressant att följa den febrila aktivitet som då skulle uppstå i styrelserummen. Och vilka mustiga köttben som då skulle kastas till oss alla plötsligt åtråvärda kunder - tanken svindlar ;-)

    SvaraRadera
  6. Anonym9:36 em

    härligt :)

    SvaraRadera
  7. "Att blir utslängd från en bank när man närmar sig femtio ser jag som ett sundhetstecken."

    - För tusan, det är inte bara ett sundhetstecken, det är en berömvärd bravad och ett hjältedåd.

    "vara fel på mig som inte kan acceptera det system vi lever i"

    Jag har svårt att helt tänka bort en jämförelse med George Orwell´s Djurfarmen. Med Swedbank´s ledning som de grisar vilka skulle anses vara mer grisar än andra grisar. För att inte tala om alla smågrisarna.

    SvaraRadera
  8. Jag citerar Bertold Brecht: Vad är väl brottet att råna en bank jämfört med att äga den! Jag har själv brottas med min bank, men jag förlorade. Jag tyckte inte om att jag behövde betala för att göra bankens arbete och hänvisade till den kända sketchen där dom bodde i en skokartong på motorvägen och betalade för att få arbeta, men ingen mer än jag tyckte att det var roligt.

    SvaraRadera
  9. Anonym10:20 em

    Hade bankjävlelskap varit en sport hade du fått Bragdguldet.
    Underbar läsning.

    SvaraRadera
  10. Anonym10:28 em

    Helt klockrent! Du är inte ensam på barrikaden!

    SvaraRadera
  11. Fredrik10:54 em

    Man ska inte acceptera det system man lever i, man ska påverka och utveckla det. Det gäller politiska system, sociala och relationsdrivna system såväl som marknadsekonomiska system.

    Det verkar som att en majoritet av svenska folket har för stor respekt för vad de upplever som auktoriteter. Eller, de upplever sina...leverantörer (!) SOM auktoriteter. Absurt!

    Konsumentens makt sitter i fötterna. De har friheten att gå till ett bättre alternativ. Storföretagens makt sitter just i storleken. Varför är det så farligt att sätta sig upp mot en bank och säga vad som är fel? All cred till dig.

    Jag driver ett litet, men växande företag. Jag accepterar inte standardavtal från storföretag som är förmånliga för dem, men inte för mig som kund. Problemet är att jag som lite spelare har väldigt lite att trycka på med, annat än psykologi, retorik och sunt förnuft.

    Ju fler som säger stopp, desto mer kommer systemet att förändras. Kanske dags för konsument-app som kanaliserar kundernas missnöje och distribuerar förändring till storföretagen?

    SvaraRadera
  12. Anonym11:44 em

    fantastiskt!!! Jag blir bara lycklig och inspirerad. Tack för en skön läsning!

    SvaraRadera
  13. Millis12:04 fm

    Fantastiskt underbart! Heje Heja!! Bästa ag läst på länge!

    SvaraRadera
  14. Anonym12:15 fm

    Fy rackarn vilken härlig gubbe du är :)
    En STOOR tummen upp till dig.

    MVH Janne L.

    SvaraRadera
  15. Va!! Fick du en gratis ny dosa!?

    När jag *förlorade* min dosa (tillsammans med resten av min plånbok och allt som fanns däri) och gick till Swedbank så sa dom glatt:

    "Varsågod, här är din nya dosa! Det blir 400 spänn tack!"

    Det tyckte JAG var orimligt. :-(

    SvaraRadera
  16. Haha! Vi är nog rätt lika, men jag skulle nog stampat sönder dosan redan efter fem minuter vid det första besöket vd Brunnsparken. Skulle nog inte haft tålamod att dra ut på plågan så länge.

    SvaraRadera
  17. Anonym1:44 fm

    Jag startade nyligen ett eget företag och höra helt ny skönsång i bankskällan. Plötsligt var det banken som ville ha mig som kund och allting var förhandlingsbart till min förmån. Det är en obehaglig utveckling i samhället, men det verkar vara det nya paradigmet i smått som stort; företag necce est.

    SvaraRadera
  18. Osannda hall7:27 fm

    Kan man inte starta ett uppror mot banker??? Namninsamlingar, protester bojkottning. Det finns ju en medlemsbank där man tex kan låna mot att man sparar lila mycket som man betalar av på lånet. Och när lånet är avbetalt - då hat du samma summa i sparade tillgångar. Tänk vad den taktiken kunde göra.

    Men typ en facbook grupp vi som kräver att vi behandlas som dom vip kunder vi är på bankerna

    SvaraRadera
  19. Anonym8:01 fm

    Vad härligt att läsa att det finns de som både kan och orkar göra det vi nog alla drömmer om att göra ibland!! Ha en bra dag :)

    SvaraRadera
  20. Annika O8:08 fm

    Men tänker du fortsätta vara kund hos Swedbank efter den behandlingen?

    SvaraRadera
  21. Annika O8:10 fm

    Nä, nu såg jag att du tänkte byta. Bra. :-) Låt dem veta varför.

    SvaraRadera
  22. Underbart. Bra jobbat. Fler borde göra som du. Har själv haft ett litet problem med Nordea, inte av samma art, men av lite av samma inställning... Bloggat lite om det här: http://bit.ly/bu5fbi

    SvaraRadera
  23. Anonym8:42 fm

    Hmm.. min bankdosa behöver byta batteri. Mycket inspirerande läsning. Funderar dessutom på att byta bort Swedbank. Har du några rekommendationer på ny bank? (förutom madrassen)

    SvaraRadera
  24. Kim Johansson8:49 fm

    My hero! Bäst jag läst på länge!

    SvaraRadera
  25. Anonym8:52 fm

    Vore enklare ni fimpade ner alla tjänster efter flyttat över pengarna till annan bank.
    Lämna lite pengar kvar där, bara något öra, sedan kostar det banken en massa pengar administrerar ett lönekonto på 5-10 ören.

    SvaraRadera
  26. Anonym8:54 fm

    U-n-d-e-r-b-a-r-t!!!
    Jag och min fru har för övrigt nyligen bytt bank, till en med personlig service. Kan tom ringa dem lite nu och då och få hjälp direkt!

    Stå på dig! *applåderar*

    SvaraRadera
  27. ÅÅH det här var nog det bästa jag läst på länge. TACK! Btw så hade jag samma problem med Nordea. Nu vet jag hur jag ska hantera dem :) Tills vidare delar sambon och jag dosa :)

    SvaraRadera
  28. Genialt!

    (Ska nämnas att Länsförsäkringar utan knussel skickade en ny dosa när min gamla hade fått slut på batteri, så det finns banker som faktiskt inte är så anala som Swedbank)

    SvaraRadera
  29. Fredrik N9:21 fm

    Det bästa jag läst på länge! Tack!
    Nu har jag fått förnyad inspiration att fortsätta på samma sätt som du, och våga vägra att tigande acceptera "systemet vi lever i"

    SvaraRadera
  30. Anonym9:32 fm

    Så vackert. På nått sett så blev min dag genast mycket roligare. Tack för den här historien. Keep up the fight

    SvaraRadera
  31. Anonym9:32 fm

    *APPLÅDER!!*

    SvaraRadera
  32. Linda R9:34 fm

    Jag blir alldeles tårögd.
    UNDERBART!!!

    SvaraRadera
  33. Anonym9:44 fm

    Jag råkade ut för ungefär samma sak, jag ringde till banken som sa att jag var tvungen att köpa batteri...då körde jag den i mikron några sekunder. Sen var den sönder.

    SvaraRadera
  34. Anonym10:01 fm

    Underbart! Får mig att fundera på att byta bank.

    SvaraRadera
  35. Anonym10:04 fm

    Vilken historia ! Tack !
    Hur kan fd Sparbanken (då en kooperativ folkbank) fått en sådan attityd mot kunder sedan de blivit Swedbank med Folksam (folkskam) som största ägare ? Gissar att detta exempel bara är en spegling av det samhälle som vuxit fram de senaste 20 åren ?

    SvaraRadera
  36. Gurgel10:10 fm

    Underbart, sann vardagshjältedom
    Stående ovationer!

    SvaraRadera
  37. Anonym10:11 fm

    Bara att du sitter med en gammal dosa som inte har samma säkerhet är ju girigt att inte informera kunderna om. Det är ju rent felaktigt beteende från bankens sida...

    SvaraRadera
  38. Anonym10:31 fm

    det bästa jag läst på länge! går det överhuvudtaget att ha ett sparande som bankerna inte tjänar på?

    SvaraRadera
  39. Jag tycker att ditt handlande i denna situation är helt fantastiskt, och jag är helt med dig. Önskar nästan att jag hade en gammal dosa så att jag någon gång kunde göra likadant!
    Tycker att det borde vara en självklarhet att byta batteri i dosan, och egentligen än mer självklart att byta ut dosan mot en ny när en kund kommer in. Det borde väl ligga i deras intresse också att alla kunder har samma typ av dosa?

    Kudos till dig!

    SvaraRadera
  40. Fantastisk text och underbart och rakryggat agerat!

    Jag tackar respektfullt genom att sprida vidare detta så mycket det bara går!

    SvaraRadera
  41. Anonym10:44 fm

    det som också e skoj i samanhanget är att min hustru bytt batterier i sina bankdosor, och båda gångerna har dosan slutat fungera och behövt bytas,
    stor hyllning till personen som faktiskt ger dom vad dom tål

    SvaraRadera
  42. Anonym10:50 fm

    Jag ber att få tacka för utmärkt läsning. Har beslutat mig att lämna samma bank. Efter att inte fått sätta in pengar, som jag aviserat dagen innan att jag ville sätta in, och fått ok på. - Jag kommer in med 90.000:-. -Du måste avisera dom. -Ok!
    dagen efter. -Här kommer jag med pengarna! -Va, är du inte klok ?! -Vi tar inte emot pengar. -men jag har ju aviserat den summan.. ? - vi har inte tid att stå och räkna dom nu. - Men hur gör vi då? - jag kan ta emot dom. Men du får inget kvitto. -Nämen tack det känns jättetryggt att veta att jag lämnar 90.000:- och jag inte ens får ett kvitto... - Vi kan skicka det. - Har jag nåt val? -Nej. -Ok, jag vill dessutom avisera att jag kommer med 60.00:- imorgon med. hinner nu räkna dom då? - vad håller du på med egentligen 8 snäsig ton som jag gör nåt kriminellt). -Det är entréavgifter från en marknad. - Det går inte. -Nämen tack då.
    Där var det spiken i min Swedbankskista...
    / Maria

    SvaraRadera
  43. Jag byte bank när Swedbank började meka om att betala massa onödiga avgifter och deras ränta började suga. Är nu nöjd handelsbanken kund. Med bra säkerhetssystem.

    SvaraRadera
  44. Mycket trevlig läsning!
    Kul att någon sätter sig mot och verkligen visar det rent handlingsmässigt.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  45. Så jävla bra gjort! Fler borde agera som dig!

    SvaraRadera
  46. Anonym11:23 fm

    Helt jävla underbart 1000 poäng till dig

    SvaraRadera
  47. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  48. Stå på dig! Underbar läsning!

    SvaraRadera
  49. Lysande! Fler minirevolter blir till slut en hel jätterevolt!

    Min fru bytte bank nyligen för att Swedbank inte ville ta emot hennes mynt, så hon valde SEB istället. Hon fällde några syrliga kommentarer till banktjänstemannen när hon förklarade att om banken inte var intresserad av hennes pengar, oavsett valör, var hon inte intresserad av banken!

    SvaraRadera
  50. Först när jag såg bilden på din dosa tänkte jag att du borde byta till den nya sorten.

    Jag har flera gånger bytt dosa. Du kan göra såhär:
    1. Gå in till banken att dosan krånglar, den stänger av sig, eller det kommer en felkod i displayen. Händer bara ibland, men väldigt störande.
    2. Säg att du glömt dosan på tåget och vill spärra den. Då får du en ny.
    3. Se till att ha en extra dosa hemma. (kostade 250:- förut) Du kan ta med den till banken och säga, jag vill att ni aktiverar denna dosa som jag hade liggande hemma. Eftersom den du brukar använda ligger kvar i sommarstugan/svärföräldrarna. Då säger de, JA men du får en ny istället.
    4. Du kunde lagt dosan i dörren och dragit igen dörren hårt.

    Jag har provat 1-3 med gott resultat.

    Skall diskutera detta med min bank, jag har haft Försäkringsbanken sen jag föddes, nej den har visst bytt namn till Swedbank!

    Lycka till! Publicera gärna kommentar från swedbank om du får någon respons.

    /Jakob

    SvaraRadera
  51. blomjävel11:46 fm

    En sån underbar läsning!
    Helt rätt. Jag håller absolut inte med din väninna, det är ju som sagt vi vanliga människor som i grund och botten ser till att hela systemet funkar och då borde vi få vara med och påverka :)

    SvaraRadera
  52. Tips. Byt till Handelsbanken, de tar åtminstone inte betalt för att du ska få tillgång till internetbanken.
    Ytterligare en fundering: Jag har en Swedbank-dosa någonstans (efter att högst tvivelaktigt ha använt mig av dem vad gäller pensionssparande) och har aldrig (!) betalat en krona för att utnyttja internettjänsten - så det låter något märkligt att de tar 155 kr/år av dig.

    SvaraRadera
  53. Du e faan min hjälte!!! Det finns hopp om livet.

    /Karl

    SvaraRadera
  54. Anonym12:02 em

    Beundransvärt och bra jobbat! Beskrivet "dilemma" har jag också har funderat på många gånger! Nu har jag ju visserligen en annan bank men av lika godtagbar anledning som beskriven, kommer jag att byta bank inom kort eftersom min personliga bankman inte behagar att höra av sig, trots påtryckningar ifrån mig och min pappa som har varit kund (förmånskund som det så fint heter) i många herrans år!!! Min sambo dock, han har dosan enl. bild. Kanske skulle jag tappa den mot marmorgolvet i trapphuset en dag? :)

    SvaraRadera
  55. Anonym12:05 em

    Nåja... lite rättshaverist, lite synd om stackars banktjänstemän. Men jag erkänner. Efter att faktiskt ha gjort ett av de där egna batteribytena och upptäckt att det var skitkrångligt... micrade jag den lite nästa gång det bar sig av. Jag bara inte markerade det för banken. Jag bara uttryckte min förvåning över att siffrorna inte riktigt såg ut som de skulle längre...

    Inser just att det egentligen är ett konstigt samhälle. Jag är normalt tjänsteman ut i fingerspetsarna, jag följer alla regler och tvingar andra att följa regler. Och sedan går jag hem och stoppar bankdosan i micron. Märkligt...

    SvaraRadera
  56. Anonym12:07 em

    Jag är lite nyfiken hur övriga kunder ser på dig när du står och härjar. Jag skulle tänkt "vilken snål gubbjävel utan liv som har tid att härja om en sådan skitsak." (mest för att jag har ett serviceyrke själv och handskas med privatkunder).

    Men samtidigt har du en point med att inte vika ner sig. Skulle gärna ta en diskussion med div chefer om detta värdelösa byråkratisamhälle vi har avlat fram. Sunt förnuft är för evigt borta och uppstaplade regler utan pardon är nya visan.

    SvaraRadera
  57. Anonym12:22 em

    Det finns ju bättre sätt att göra "revolt". Ditt barnsliga uppror har ju i princip bara förstört några tjänstemäns dag. Oetisk, oempatiskt och litet fånigt.
    Blogginlägget däremot kan säkert påverka någon, och om du lade din energi på mer konstruktiva insatser så kanske du skulle kunna skapa någon förändring.

    SvaraRadera
  58. Anonym12:22 em

    Helt enormt fantastiskt bra!

    SvaraRadera
  59. Anonym12:24 em

    Hahhaha.... Dagens skratt!

    Behövs fler som har tid och ork att sticka ut hakan å ta en fajt med dumheter... Jag har faan en SJUKT mycket äldre dosa förexten... ;)

    SvaraRadera
  60. Ja tänka sig vilka svin dem där bankerna är. Allt bara går ut på att tjäna pengar! Alla borde vi få den service att få våra räkningar betalda, kontantuttag i en fin lokal utan kö som bjuder oss på kaffe, ta lån med låg ränta och spara pengar hos dem till hög ränta! För det är väl det banken är till för? Det är en välgörenhet som är skyldig oss det efter så mycket bekymmer de skapat för oss svenssons. Se bara senaste finanskrisen (Bortse från den senaste där oproduktiva länder som genom ingående i cental valuta inte längre kan devalvera sin egna valuta för att bli kvitt statsskuler). Finansinstitut tog över bolån och strukturerade om dem till AAA-produkter vilka visade sig skit i och med belåningsgraden i den amerikanska kulturen. Som följd lånade de svenska bankerna pengar av staten till bekostnad av skattebetalarna! Och hur var det nu igen bankerna tjänade pengar? På utlåning till kunder... Kan det kanske vara så att även staten tjänar en slant på att låna ut?

    Nej dina åsikter är trams och bevis på stor okunskap om bankväsendet. Du förstår att en bank är ett företag, ett företag som har utgifter och därmed behöver inkomster. Eftersom det är ett privat företag försöker det även pressa kostnaderna så mycket det går för att förbättra marginalerna. Framför allt efter Basel III där nya krav om ökad kapitalbas för att klara av ekonomiska fluktuationer bättre ställs på bankerna. Välkommen till den nya världen. Du betalar för att använda en tjänst. Konstigare än så är det inte.

    Däremot verkar det vara en ganska dålig bank du har (haft). Banktjänstemännen du träffat har saknat kompetens för sin position. Det viktigaste är att hitta en bra lösning, inte följa reglementen. De har i detta fall agerat helt fel, men med en kund som dig förstår jag deras irritation.

    SvaraRadera
  61. Snyggt jobbat! :-)

    SvaraRadera
  62. Anonym12:32 em

    Lysande! Fantastiskt! Stå på dig!

    SvaraRadera
  63. Anonym12:35 em

    har sällan garvat så mycket.Underbart. Undrar vad de säger om jag traskar in där idag och vill ha en nyh dosa.

    SvaraRadera
  64. Härligt! På dom bara!
    Jag är en liknande 'rättshaverist' som du är. Min käpphäst är det att jag måste betala en avgift för att ta ut mina pengar när det är någon annan, t.ex. ett försäkringsbolag, som köper tjänsten. Det är ju för att försäkringsbolaget ska slippa att åka hem till mig med kontanter i handen som dom utnyttjar bankens tjänster att betala ut pengarna till mig. Varför ska då jag betala deras avgift???
    Nu säger dom flesta som får höra mitt resonemang att man slipper ju betala den avgiften om jag nyttjar min egen bank och sätter in pengarna direkt på kontot och det är förvisso riktigt men detta är en viktig princip för min del som väl stämmer in med ditt resonemang angående bankens avgifter avseende arbetsuppgifter som vi som kunder utför 'åt dom'.
    Mer kundfokus!!!

    SvaraRadera
  65. Oh... This just made my day <3

    SvaraRadera
  66. Anonym12:56 em

    Helt rätt gjort! Fler borde stå upp för sina åsikter och säga ifrån när banker gör fel!

    SvaraRadera
  67. Så jävla bra, stå på dig.

    SvaraRadera
  68. Skulle gärna vilja ha en djupare konversation med dig ang ditt lilla tilltåg.

    Mycket intressant och helt rätt att börja stå emot allt detta stunt. Betala för att göra någon annans jobb och dessutom behöva stå för underhållet av verktygen. Absurt.

    Tack för en underhållande läsning på många nivåer.

    //Sven

    SvaraRadera
  69. Anonym1:08 em

    Jag fick low batteri på min 7 åriga gamla Seb dosa, utan några problem fick jag en ny.

    SvaraRadera
  70. Mikael1:09 em

    en slashdot effekt på detta kanske?

    SvaraRadera
  71. "Looters and pillagers - over there please, thieves if you could join them, and BANK MANAGERS."

    Kunde jag klara mig utan bank så skulle jag. Nu är det inte nåt som är direkt realistiskt. Men byta bank har jag länge funderat på, men inte orkat ännu.

    SvaraRadera
  72. Mest förstummad över ditt änglalika tålamod.

    Den där bankchefen som slängde ut dig... du borde, bara för formens skull, kontakta hans chef och klaga. Sannolikheten att det faller i god jord är kanske inte så stor, men den är trots allt skild ifrån noll.

    SvaraRadera
  73. Anonym1:26 em

    Skål min vän! Bra gjort.

    SvaraRadera
  74. Linnea1:27 em

    Gud vilken underbar läsning, härligt med någon som vågar stå på sig och frågesätta systemet!

    Har själv haft Sörmlandsbanken som sedan blev Swedbank(trodde jag)hela mitt liv fram tills att jag tröttnade på Swedbanks undanflykter om att den banken inte till fullo var med i Swedbankkoncernen och att jag vackert fick åka till min hemstad med en hel del ärenden. Batteribyte försökte jag också med, då hänvisades jag till Claes Ohlsson.
    Droppen som fick bägaren att rinna över var att när väl studietiden tog slut så skulle internetbank och mitt visa kort börja kosta åtskilliga hundringar per år, något jag inte kände för då andra banker erbjuder dessa tjänster helt gratis.
    Har nu bytt till Danske Bank och är mer än nöjd. Grattis, trevlig personal om man ringer kundservice som även går att nå kvällar och helger (det ni!), hyfsade sparräntor, inga jäkla uttagsavgifter som man åker på för att man inte orkar leta upp just sin banks uttagsautomat.
    Det enda jag ångrar är att jag inte bytte tidigare

    SvaraRadera
  75. Helt lysande. Jag har varit med om samma sak men med en variant på det hela (även det förnedringssparbanken). Jag köpte nya batterier, skruvmejsel av den lilla dimensionen, skruvade upp och bytte. Då gick dosan sönder!!! Så där står man med ogjort ärende plus trasig dosa och batterier man köpt i onödan. Man borde ha brutit den itu direkt från början istället. Det är liksom bara en gång vart femte år man byter batterierna i dosan.

    SvaraRadera
  76. Catherine1:29 em

    Bra jobbat, du har mina sympatier, verkligen!

    SvaraRadera
  77. Bytte från Swedbank till Handelsbanken för ca 10 år sedan. Då pga alla köer, har sedan dess endast fått vänta 1 gång på min tur.

    Jag får säkert köpa & byta mitt batteri själv men å andra sidan så tar de inte betalt för tjänsten.

    Bankpersonalen har tydligen inte hört uttrycket - Kunden har alltid rätt.

    SvaraRadera
  78. Helt suveränt! Det skänkte både glädje och styrka. Tack! :)

    SvaraRadera
  79. Jag har varit med om precis samma sak, men min gick också sönder så jag fick en ny.:-)

    Det som stör mig mest är just att dom inte ger oss användare tillgång till nya förbättrade dosor.

    Men har du inte användning av dosan för att logga in på andra datorer än dina vanliga som ex. om du är ute och reser så har jag ett mcket bättre alternativ när det gäller Swedbank.

    Skaffa BankID och logga in med det istället. Då har du bara en kod att hålla reda på när du godkänner betalningar, lägger till nya betalningsmottagare, för över pengar till andra konton än dina egna mm mm.
    Inte heller detta informerar bankerna om.

    SvaraRadera
  80. hahaha äntligen en själsfrände som agerade rätt! Jag själv har varit ut för precis SAMMA sak. Jag vart så arg så jag mosade dosan i handen och sa nu är den trasig kan jag få en ny tack!

    SvaraRadera
  81. Anonym2:16 em

    Bland det mest patetiska jag någonsin läst. Du har för mycket fritid.

    SvaraRadera
  82. Anonym2:18 em

    Tack för att du finns! Fixa en FB sida och jag hänger på direkt! = D

    SvaraRadera
  83. Fler borde gå ifrån Swedbank, de är allmänt dåliga som bank enligt min erfarenhet. Det finns personer som har ont att säga om SEB också men mig har de varit trogna på riktigt. Där får man som småsparare faktiskt en kopp kaffe om man ber om det. ;)

    SvaraRadera
  84. Anonym2:19 em

    Jag gillar din stil. På dom bara.

    SvaraRadera
  85. Istället för att hålla på att strula är det väl bättre att bara byta bank. Handelsbanken gav mig en dosa även fast jag hade en fungerande eftersom jag ville ha en på jobbet.

    SvaraRadera
  86. Anonym2:38 em

    Jävlar vad bra gjort!! Håller helt med... och förstår fortfarande inte hur köerna på bankerna blivit längre nu när alla betalar räkningar via internet. 10-15 år tillbaka fick man vänta max 5 minuter.. idag.. 30-60min och de blir förbannade om man frågar hur det kommer sig..

    SvaraRadera
  87. Gilbert2:45 em

    Otroligt intressant läsning av en person som verkligen kan sin svenska! Historien i sig är också utav yppersta klass och jag gillar när folk tar saken i sina egna händer. Har man ett vettigt argument, som i detta fall är näst intill vattentätt enligt mig, så ska man agera. Att följa ett system utan att vara kritisk eller ifrågasättande är bara idiotiskt. Vi lär ju oss i skolan att alltid vara kritiska till fakta och källor. Sen kan man ifrågasätta om det är rätt att ifrågasätta... osv...

    SvaraRadera
  88. Anonym2:58 em

    Lysande. Fy fan vad bra.
    Tack och lov har jag en bank m dosor där det inte går att byta batterierna själv (har faktiskt försökt).
    Det behövs fler revolter i det inte så tysta faktiskt. Det är ju som du säger våra pengar, vi betalar för tjänsten och när man betalar för ngt har man all rätt i världen att klaga.

    SvaraRadera
  89. Anonym3:00 em

    Underbart! jag älskar det!

    SvaraRadera
  90. Daniel3:06 em

    Jag betalar ingen avgift för vare sig dosa, kort eller något annat. Räntorna är lika bra som på andra Swedbankkontor. Mönsterås Sparbank heter dem. Har varit kund i många år och alltid fått bra hjälp. Jag behöver inget kontor på hemmafronten utan ringer alternativt mailar när jag behöver hjälp och det fungerar kanon!.

    SvaraRadera
  91. Anonym3:08 em

    GARV!!! :D

    SvaraRadera
  92. Anonym3:09 em

    Bra gjort! Väntar på att mitt batteri ska ta slut nu :)

    SvaraRadera
  93. Grymt!
    Byt till Länsförsäkringar, aldrig några problem med dom.
    Går de med för stor vinst får kunderna tillbaka pengar.

    SvaraRadera
  94. Anonym3:28 em

    Helt underbart.
    Jag gjorde ungefär samma mot spammare häromdagen, jag gav mig helt enkelr fan på att ta reda på hur dom fått tag i min emailadress, det gick, och chefen för Epostleverantörerna fick snällt ursäkta sig för att han sålt, och tjänat pengar på min privata emailadress.

    Revolution mot dumhet, korkad reklam och giriga företag.

    SvaraRadera
  95. Anonym3:29 em

    vad glad jag blir, tänk om fler protestera som du, då skulle kanske verkligheten se lite bättre ut!! btw så bytte jag från swedbank för 2-3år sen för dom var allmänt dumma.

    SvaraRadera
  96. Johan3:32 em

    Underbar läsning, nu ska jag byta bank. Har stört mig på Swedbank sen dom bytte namn till just swedbank. Vad är det för namn egentligen.
    Bara roffar åt sig pengar och spottar på sina kunder är inte riktigt företags andan jag vill ha av en bank.
    Tack för du gav mig droppen som fick bägaren att rinna över.

    SvaraRadera
  97. Mycket, mycket, mycket bra! :-)

    SvaraRadera
  98. Anonym3:38 em

    STOLT!
    Fler skulle göra revolt Makten åt folket!

    Ps, har samma bank, bytte batteri en gång, NO MORE!

    /lejonflickans

    SvaraRadera
  99. Fantastiskt roligt skrivet. Lite konstigt dock då mitt batteri tog slut och jag kunde byta utan problem till den nya dosan. Kan det bero på att det var en ung kvinna i min egen ålder som tog emot mig? Who knows

    SvaraRadera
  100. Helt underbart. Helt f_ing underbart!

    SvaraRadera
  101. Lelle3:40 em

    Hahaha. Fy fan vilken skön story. Måste skicka vidare denna till både sambo och barndomspolare som jobbar på visserligen banker, men två andra banker. Och sen höra vad de har att säga om saken.
    En ska till. De har ju utvecklat den här dosan och servicen för att de inte vill hantera det här jobbet på bankerna. Det är ju därför de har så hög avgift per inbetalning. För att skrämma bort kunden från den hanteringen. Men många äldre gillade den kontakten.

    SvaraRadera
  102. Anonym3:40 em

    H-e, jag som just bytt batteri i dosan utan att tänka mig för! Helt rätt!

    SvaraRadera
  103. Anonym3:42 em

    förjäves är felstavat - ska vara förgäves; annars var det bra!

    Ovanstående är endast ett utslag av min torra humor: att notera en endaste liten felstavning i en för övrigt sanslöst underbar historia.

    Kan rekommendera Länsförsäkringar Bank. Har själv lämnat Handelsbanken efter att ha lagt 15 av mina bästa år i bankens tjänst. Då var det ordning och reda och respekt. Idag kan dom inte stava till service!

    SvaraRadera
  104. Linda3:48 em

    Jag undrar en sak.
    Jag förstår att det är fult att man får byta batteri själv osv.
    Men den där kassören, varför behövde du vara otrevlig mot honom? Regler finns på alla företag.

    Skulle han göra ett undantag skulle han kanske förlora sitt jobb.

    Hade du riskerat att förlora ditt jobb för att en kund var missnöjd?

    Chefen däremot, de ska hantera sånt, det är väl inte okej att bli arg på dem heller. Men de har mer makt satt säga.
    Det var inte bra bemötande av varken banken eller chefen.
    Men du måste ju förstå att en kassör kan inte göra undantag, de kan förlora sitt jobb.
    De kanske inte har så lätt att få andra jobb, dvs. deras överlevnad hänger på att de får ha kvar sitt jobb.

    SvaraRadera
  105. Det var det bästa jag läst på länge.
    Så hade jag oxå gjort.
    Du gjorde min dag med denna text.

    // Jani

    SvaraRadera
  106. anarkisten4:05 em

    äntligen en rättshaverist som kan mäta sig med mig. jag bugar mig i djup respekt.

    SvaraRadera
  107. Anonym4:07 em

    Swedbank är onda helt enkelt, byt bank :-)

    SvaraRadera
  108. Mycket bra!!! Jag propagerar själv för att man inte ska jobba gratis åt banken och inte på ICA och Coop heller, där de vill att man själv ska scanna varorna. Ska jag göra jobbet vill jag ha betalt - eller åtminstone en rejäl rabatt.

    SvaraRadera
  109. Konstigt agerande av banken tycker jag. Jag hade tidigare en sådan dosa som, av ofarklarliga anledningar, gick sönder coh du til lslut fick inbytt mot en ny (och säkrare).
    När mitt batteri var slut för något år sedan fick jag utan problem den nya dosan i handen, tackade för mig och gick hem.

    SvaraRadera
  110. Anonym4:15 em

    Swdbank har nog inte förstått hur sociala fungerar. Detta sprids just nu som en löpeld i bloggar, twitter och facebook.

    SvaraRadera
  111. Underbart gjort!! Tack!!

    SvaraRadera
  112. Underbart!!! Tack!

    SvaraRadera
  113. Välskrivet och underhållande och faktiskt också angeläget.
    Bonusar och chefslöner stör jag mig inte nämnvärt på. Men att bli nonchalerad som kund är bland det värsta jag vet. Ibland hjälper det inte att rösta med fötterna, som på bankmarknaden, där konkurrensen på är dålig (höga etableringshinder). Då måste man ta till orda. Därför tycker jag att du gjorde helt rätt!

    SvaraRadera
  114. Underbart!! Tack!!

    SvaraRadera
  115. Mycket bra gjort!

    Från SEB har jag för övrigt fått ny dosa flera gånger, helt gratis.

    SvaraRadera
  116. Markus4:47 em

    Haha! Det va gött! Swedbank gör bra pengar på kunder som inte bryr sig om småkostnader. Bättre att äga aktier i swe, än vara kund där.
    Jag har då aldrig betalat för att använda internetbank...

    SvaraRadera
  117. Hej hej! Jag är både för och emot ditt agerande. Jag har alltid haft swedbank som bank men under hela tiden tyckt att de varit dyra kring alla extraavgifter de tar för dessa enkla tjänster de förmedlar, dessutom tar det sån himla tid när man väl besöker bankbutiken!! Sen jag fick jag jobb på forex bank och har nu bytt bank HELT! Forex bank har GRATIS internet & telefonbank, man har ingen dosa som kostar eller som måste bytas batteri på utan man har sina koder på ett papper som det skickas hem nya av när de börjar ta slut. Vi har GRATIS både LÖNE och SPARAkonton där räkningsbetalningstjänsten är GRATIS, dessutom har vårt lönekonto en sparränta på 2,55% (det är inte den högsta räntan på marknaden MEN hur många andra banker har en sparränta på sitt lönekonto??). Ett visakort går att UTAN avgift ansluta till sitt lönekonto och det är det FRIA uttag på i hela EU. Jag älskar min nya bank och jag älskar mitt nya jobb. Att föra över pengar til annan bank kostar 35 hos oss, där tar swedbank 150, att betala en räkning kostar 35 hos oss, där kostar swedbank 80 (har jag för mig). Att ta ut en större summa än 10000 kr på swebank måste man förboka medan forex har gränsen vid 50000. Vi är alltså en väldigt enkel bank som alltid vill hjälpa våra kunder och vi gör det samtidigt väldigt snabbt jämfört med med många andra banker. Så ha med oss som ett alternativ vid ditt framtida bankbyte!

    MVH Maja.

    SvaraRadera
  118. Anonym4:55 em

    Bästa jag läst på länge!
    Jag har förresten bytt bank, nu har jag service, 1% lägre ränta på bostadslånet, öppet på lördagar och vardagar fram till 18:00 plus att det går att få tag på bankpersonalen... :)

    Uppmanar er som inte är nöjda med er bank att se er om!
    Man har fortfarande rättigheter även om man är en liten småsparare...

    SvaraRadera
  119. hahaha underbart!!! men jag hade den gamla dosan jag med innan och jag fick iaf nytt batteri till den när det var slut. Men jag har nu den nya samma som du hade på bilden.

    SvaraRadera
  120. Anonym5:07 em

    Underbar läsning! Tack, älskar människor som jobbar för principer!

    SvaraRadera
  121. Anonym5:10 em

    Helt rätt gjort! Stå på dig! Tur att man bytade bank för många år sedan

    SvaraRadera
  122. Anonym5:18 em

    Så jäkla rätt!!!
    Ge dom bara!
    Ett förslag till nästa revolt borde väl vara Tv-licensen....

    SvaraRadera
  123. Anonym5:24 em

    Helt rätt agerat och väldigt bra skrivet!

    Jag gläder mig åt att se ditt härliga initiativ.

    SvaraRadera
  124. Anonym5:25 em

    Fantastiskt roligt och underbart gjort. Mer sånt! =)

    SvaraRadera
  125. Johan Tyllström5:27 em

    Det var fanimig det bästa någonsin jag läst Pierre! En stor eloge till dig!

    SvaraRadera
  126. Anonym5:34 em

    Har du verkligen inte bättre saker för dig än att beté dig som en idiot?
    Bankchefen får 8 miljoner om året. Du klagar på bankchefens anställda o tror att det vill förändra världen...
    O inte nog med det så bidrar du med att kön i banken blir längre, för att du inte vet vilket forum du ska hänvända dig till med dina åsikter o klagomål.
    Men det värsta av allt är att du tar i sönder din dosa och slösar på de ressurser som alla bankkunder är med till att betala.

    Är du dessutom gymnasielärare?
    Min upplevelse är att du verkligen inte har mycket att göra om dagarna. Inte annat än att kolla dig i spegeln o klaga på instancer som står över ditt huvud.

    SvaraRadera
  127. Lilian5:43 em

    Vad hände med Jantelagen? Äntligen en svensson som kan stå för sig och säga vad han tycker och tänker utan att vara konflikträdd! Hatten av för dig! Detta var det bästa jag läst på LÄNGE! Dessutom håller jag fullständigt med och tycker att du gjorde rätt!

    SvaraRadera
  128. Anonym5:48 em

    Önskar ja orka. Men systeMEN har brutit ner mig. Tar för närvarande minsta motståndets väg. BTW. JAG har den nya dosan. Fick den utbytt när min gamla lyckades med uppgiften att avsluta sitt eget liv. But keep on fighting.

    SvaraRadera
  129. Anonym5:53 em

    De rätt banker är svin och de som jobbar där eller stödjer de system som är uppbyggda för att bankernas ägande skall bli mer de dom som är rättshaverister.

    De som stödjer bankerna lever i en låtsas värld de är snällt sagt ynkryggar.

    SvaraRadera
  130. Jag tycker absolut inte det är något om helst fel på att man tar en strid emot samhället. Den som inte tycker att det är ett grovt fel på samhället är det ju själv nått grovt fel på. De som bara faller in i ledet och accepterar allt och alla "regler" är för mig inget annat än marionetter i ett fucked upp samhälle.
    Är nog din vän som är väldigt blåögd om hon tror att detta systemet kommer att hålla. Måste vara väldigt blind om man inte ser vart samhället är på väg och det är inte heller en fråga om det kommer att falla, utom om när..

    SvaraRadera
  131. Helena6:05 em

    Till Anonym 5:34 em: Instanser stavas med s på svenska...

    Till zenigen: Heja, heja! =)

    SvaraRadera
  132. Anonym6:05 em

    När jag var i Australien tyckte jag att bankerna där var så oerhört vinstdrivande på "småfolkets" bekostnad. Lutade mig tillbaka och tänkte "så är det ändå inte i Sverige". Kom nyligen tillbaka och upptäckte att bankerna bannemej är i princip likadana som där och jag tycker det bara blir värre och värre!

    SvaraRadera
  133. "En väninna uttalade att det måste vara fel på mig som inte kan acceptera det system vi lever."

    Man ska inte acceptera saker och ting när det inte är rätt. Är något fel måste man göra sin röst hörd, och påverka för en förbättring.

    Hade vår kära far och mor föräldrar och deras far och mor föräldrar accepterat hur det var under deras tid. Då hade vi aldrig haft det lika bra som vi har det idag.

    Bara för oss att fortsätta att inte acceptera felaktiga system.

    SvaraRadera
  134. Min pappa, som aldrig någonsin kommenterat något på nätet, har bett mig kommentera att det här var den bästa text han någonsin läst och då är han över 60 år.

    Själv tyckte jag också den var kanon, det var därför jag tipsade pappa om den, då jag vet att han svurit över bankerna i många år och bojkottade Internetbanken länge, tills han insåg hur väldigt dyrt det blev för honom att vara envis. Så nu gör han också banktjänstmännens jobb. Och betalar för det...!

    SvaraRadera
  135. Anonym6:35 em

    Du har rätt, men är även en idiot som hoppar på en stackare i kassan. Alltid de som får ta all skit (Och nej, man har aldrig något att säga till om nånting. "hälsa dina chefer" ger ingen effekt då cheferna har chefer och de cheferna har chefer och de övre skiter fullständigt i de undre.)

    SvaraRadera
  136. Anonym6:38 em

    Jag hade en sån där "gammal osäker" dosa som fick slut på batteri. Förr gick man in på banken så bytte de batteri så det gjorde jag...

    Utan att blinka fick jag samma förklaring som du MEN de tog fram en "ny säker" dosa och bytte till mig. Inget bråk eller undanflykter.

    Men stå på dig. Du hade så klart rätt!

    Det senaste jag såg nu var ju att bankkontoren blir kontantfria... De har automater där man kan sätta in pengar dock men myntautomaten tar en avgift.

    Hade du för 50 år sen lancerat en kontantfri bank hade ju folk skrattat åt dig.

    Så stå på dig. Det tänker jag göra!

    SvaraRadera
  137. Definitionen av en kund är någon som betalar för en beställd vara eller tjänst, i ditt fall förvaring av dina pengar samt betalningsflöden - cash management. Du behöver inte använda banken om du inte vill. Hitta bara leverantörer av el osv. som godkänner att du betalar cash.

    Vidare har du fått 20/80 "regeln" om bakfoten. 20 % av kunderna står för 80 % av vinsterna. Det är också så att företag generellt bidrar till större lönsamhet per kund än privatpersoner. Småsparare som du beskriver som högst lönsamma är faktiskt de kunder som bankerna tjänar minst på. Vid lågt ränteläge går banken back om du har internettjänst, kort, lön in, räkningar ut och 100 tkr på ett sparkonto. Så värst lönsamma är således inte småspararna.

    Att du är närmare 50 år försvarar inte ditt högst barnsliga agerande och försök att manipulera de anställda i kassan som inte tjänar mer än en ICA-kassörska.

    Det har var ett synnerligen dumt och barnsligt tilltag.

    SvaraRadera
  138. Anonym6:45 em

    Tack för ditt civilkurage, precis vad Sverige behöver! Varför behandlar bankerna oss som skit, jo för att de KAN....

    SvaraRadera
  139. Isabelle6:58 em

    Jag fick min gamla dosa utbytt till den nya helt utan diskussion, jag visste inte ens att man kunde byta batteri på dosan och den på Swedbank nämnde inte ens ordet batteri. Smärtfritt.

    SvaraRadera
  140. Anonym6:59 em

    Helt otroligt rolig läsning! Starkt gjort! hade gärna varit på plats när dosan gick i golvet!

    SvaraRadera
  141. Anonym7:05 em

    Underbart!

    SvaraRadera
  142. Tack alla för allt beröm, och tack även Ni som kritiserat mitt handlande - Ni som tycker att jag är omogen, barnslig, och/eller elak mot de stackars tjänstemännen.
    Jag kan försäkra er om att jag inte är en elak människa, och jag vill inte djävlas med enskilda personer - men det är för mig ingen ursäkt att de bara gör sitt jobb. Vi har alla ett ansvar, vi måste alla göra våra val, ta ställning - det är det som är att leva.
    Hade de kunnat argumentera för sin sak, och övertyga mig om att jag var fel ute så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. Men att bara skylla på att de bara följer reglerna håller inte. Det är samma usla försvar som medlöpare till diverse diktatorer använt genom tiderna, men vid Nürnbergrättegångarna höll det inte. Man har ett personligt ansvar för det man arbetar med, och är regler sådana att de svårligen kan försvaras är det ens personliga ansvar att försöka ändra dem - eller, som i det här fallet, se till att det åtminstone finns undantag - för kunden har alltid rätt, var det inte så?

    Sedan finns det de som anser att jag är korkad som inte förstår att bankerna är privata företag som ska tjäna pengar och att de har kostnader. Som signaturen Carl skrev:
    "Nej dina åsikter är trams och bevis på stor okunskap om bankväsendet. Du förstår att en bank är ett företag, ett företag som har utgifter och därmed behöver inkomster."

    Tack. Det känns skönt att veta att det finns mogna, ansvarsfulla personer som begriper hur systemet fungerar - för jag gör det uppenbarligen inte.

    En liten fundering bara: Du skriver också att "Kan det kanske vara så att även staten tjänar en slant på att låna ut?"

    Självklart! Staten (det är vi det, trodde jag) blir kanonrik på att gång efter annan täcka upp bankernas förluster för deras generösa utlåning.
    Men det är bara en sak jag inte förstår: Varför måste vi arbetare dra åt svångremmen i dessa kristider när bankerna gjort miljardvinster i princip varenda år. Och bankcheferna får också sin del:
    "Nordeas före detta VD, den 56-årige Thorleif Krarup, får behålla halva sin lön tills han fyller 62 år. Därefter rapporteras han få 60 procent av lönen i pension fram till sin död. Blir han 85 år är pensionen värd 150 miljoner kronor."
    http://www.aktiespararna.se/artiklar/Opinion/Kritik-mot-Nordea-avtal/

    Om jag fortsatt arbeta som gymnasielärare skulle jag också ut samma summa som Thorleif får för att sluta arbeta - 150 miljoner, fast först efter att ha arbetat i 500 år.

    Så Carl, vart kommer alla dessa pengar ifrån, om det är så att vi skattebetalare (staten) tjänar så mycket på att låna ut till de stackars bankerna?
    Vilken bank är du själv chef för, förresten?

    SvaraRadera
  143. Malin7:13 em

    Otroligt omoget.
    Vad har banktjänstemän gjort dig?? Det är inte de som sätter reglerna så det är bara jävligt elakt att trakassera dem. Det är inte upp till dem att ändra regler som inte är satta av dem. De har i princip noll och inget inflytande och ingen frågar dem vad de tycker eller vad deras kunder tycker.
    Har man ett problem så hör man av sig till kundtjänst eller liknande. Eller försöker få tag på chefer osv.
    Inte imponerad av ditt påhitt.

    SvaraRadera
  144. Anonym7:13 em

    Förstår inte hur du kan känna dig stolt över att dundra in på någons arbetsplats och göra oskyldiga människors vardag till skit. Hoppar du på ICA-kassörskan, Busschauffören, IKEA-personalen varje gång för att deras tjänster också blivit dyrare? För kom inte och säg att deras chefer tjänar mindre.. Jag har ett tips till dig: rikta din ilska direkt där det kan göra nytta. Maila/ring chefen till Swedbank istället för att hoppa på enskilda stackars människor. Ja, just det banktjänstemännen är människor med familjer att försörja de också och hur f-n ska vi svenskar bli ett muntrare folk när surgökar som du lurar i varje hörn. Det fanns ju en enkel lösning på ditt problem vilket du ju insåg tillslut, eller hur?
    Testa att le i din vardag och se lösningar istället för problem så lovar jag att både ditt och andras liv blir roligare! :-) lev gott!

    SvaraRadera
  145. Anonym7:16 em

    Jag råkade ut för samma sak för några år sedan. Skruvade upp luckan o vände på batteriet så det inte stod "byt batteri". Då sa kassörskan "oj den går ju inte ens igång, måste gått sönder". Då fick jag en ny dosa. Har en annan bank nu men bytte pga andra förmåner.

    SvaraRadera
  146. Anonym7:26 em

    Nu har jag inte läst alla kommentarer men alla verkar hylla dig fastän du beter dig som en idiot. Civilkurage, stå upp mot samhället och blabla.. Hade du varit kund i den butiken som jag jobbar i så hade jag med nöje sagt att du inte är välkommen tillbaka, trots dina 30 år. Hoppas du inte berättar den här historian för dina elever, du vet ju hur lätt det är att påverka ungdomar och "rättshaverister" har vi tillräckligt av redan.

    Sluta bete dig som ett barn bara för att du är förbannad på chefer som har miljonlöner. Jag betalar gladeligen den avgift som en internettjänst kostar eftersom jag då själv kan bestämma när jag ska göra mina bankärenden. Har inte satt min fot på ett bankkontor på säkert tio år. Att betala 155kr/år för att slippa stå i kö, passa tider och krångla med girobetalning (som förövrigt kostar 240/år och du säkert har använt under hälften av ditt liv) är bara det värt hur mycket som helst.

    SvaraRadera
  147. Tomas Karlsson7:26 em

    Den här texten gjorde mig så pepp att jag banne mig ska ta och byta bank!

    Tack!

    SvaraRadera
  148. Anonym7:34 em

    Jag bytte bank efter hur Swedbank betedde sig i baltikum och jag har inte ångrat mitt beslut en sekund - snarare tvärtom, det var det bästa privatekonomiska valet jag har gjort i vuxen ålder. :)

    SvaraRadera
  149. Tack så mycket för det här inlägget. Det var riktigt... well... underhållande. Bland andra saker. :)
    Jag bytte själv bort den banken, för ca 3 år sedan, efter en liknande händelse. Inte för att den nya var ett dugg bättre. Men det kändes i alla fall skönt att byta.
    Nu hade inte haf varit kund i 30 år. Men väl... ja.. fanimej över 20 i alla fall. Sedan jag var 12 år hade jag haft konto där, så det blev 24 år. Kontonumret sitter fortfarande jättehårt inpräntat och det numret kommer jag inte glömma - oavsett hur dement jag än blir.
    Det nya kontonumret har jag fortfarande inte lärt mig.
    Men det var ändå värt det. :)

    SvaraRadera
  150. MrTurbo7:46 em

    My king...

    SvaraRadera
  151. Toni Sätterlund7:50 em

    Kan bara utbrista ett innerligt - BRAVO!

    SvaraRadera
  152. Marcus Nobreus7:56 em

    Jättebra kommentar, tack för detta. Jag känner mig också väldigt ensam i mitt lilla uppror mot bankerna. Jag startade just enskild firma, har en torghandel i Höganäs, Skåne, och tänkte att då behöver man nog ett bankkonto. Så jag gick till den minsta banken jag kunde hitta i tron att de skulle vara lite mer service inriktade och vilja ha kunder som de kunde behålla.
    Jag hade ju fel... När jag väl öppnat kontot och skulle sätta in min första dagskassa inne i banken fick jag reda på att det skulle kosta tvåhundra kronor... per insättning. Satte jag in pengarna via drop-boxen så var det sjuttiofem kronor... per gång.
    Banken sa "vi vill inte hantera kontanter, det har med rånrisken att göra". Jag argumenterade med dem, har lärt mig att säga att jag inte är arg på dem, personalen, utan reglerna, och att hålla mig till sakliga argument.
    Jag gick således till andra banker för att se om jag kan sätta in mina dagskassor, vilka inte är så särsilt stora, men fick chi, vart jag än gick så skulle jag betala för att sätta in pengar. Jag betalar ju redan 750 per år i avgift, tycker nog att banken skulle kunna hantera lite kontanter... det är ju liksom det de är till för.
    Jag vägrar därför att använda bankerna, de vill bara luras och har helt tappat sin kundrelation. Jag vet att SEB har gratis drop i sin automat, men de är så otroligt dåliga på andra sätt, så de föll av listan de också.
    Än så länge har jag ingen bank, tänker inte arbeta med någon som inte vill arbeta med kunderna.
    Har seriösa planer på att starta en sparkassa, privat, med medlemmar som äger sparkassan tillsammans. Men det är lite småsvårt i vårt otroligt styrda och kontrollerade land. Så vi får se, just nu behåller jag pengarna själv.
    Tack för din blogg, jag ska följa den.
    Mitt förslag är att vi försöker antingen utöva någon sorts upplysning och påtryckning mot bankerna så de kan se att de måste bli något kundmedvetna eller att vi går ihop i grupp och hittar på något sätt att göra en sparkassa själva.
    Det borde inte få gå till så här.

    SvaraRadera
  153. Jonas8:02 em

    Om fler ändå gjorde som du.. tillsammans skulle vi uträtta storverk

    SvaraRadera
  154. Anonym8:05 em

    Dagens hjälte. Tänk om vi alla gjorde detta.

    Banker är legaliserad stöld.

    Ut(av)vecklingen som du beskriver av bankväsendet är klockren.

    SvaraRadera
  155. Anonym8:06 em

    Jag förstår varför du gjorde detta. Och jag skrattade gott åt historien.
    Men frågan är om det moraliskt var rätt eller fel att ge sig på en kassören. På ett sätt kan jag tycka att det är det, eftersom det trots allt är ett fritt val var man väljer att arbeta, och dessutom ska banktjänstemannen i kassan representera banken gentemot kunderna.

    Men, personligen skulle jag bett om att få tala med chefen, istället för att besvära kassören. Inte bara gjorde du hans dag betydligt jobbigare. Ditt problem gick även ut över de som väntade i kön.

    En annan sak som förvånar mig är hur chefen på den andra banken kunde reagera på det viset han gjorde. Där pratade du med en person på rätt nivå, och han borde varit betydligt mer tillmötesgående. Möjligen hade du haft större framgång om du istället för att ha sönder dosan hade bett om att få avsluta dina konton, alternativt bett om att få prata med regionschefen.

    Hur som helst, jag håller med dig i sakfrågan, men jag tror inte jag gillar sättet du framförde ditt problem på. Om man är 50 år gammal borde man kunna välja en bättre taktik.
    Dessutom tycker jag man ska välja sina strider. Du nämner i början att du utkämpar många liknande små strider. Är det värt att utkämpa alla dessa... eller är det kanske bättre att välja nånting som faktiskt har betydelse?

    Personligen bråkar jag inte med bankerna om såna saker som deras avgifter. Istället röstar jag med fötterna. För 10 år sen bytte jag till Länsförsäkringar från Swedbank. Nyligen bytte jag från LF till SEB, då SEB gav klart fördelaktigare lån än LF. Jag har gjort likadant med telefoni. Är jag inte nöjd så byter jag. Mitt liv är för kort för att jag ska vilja utkämpa små obetydliga strider. Däremot utkämpar jag gärna de större, tex mot rasism, eller mot diskriminering.

    SvaraRadera
  156. Anonym8:09 em

    Hade nog själv bytt batteriet från början då jag är ett teknik freak, men att banken har en så envist korkat policy hade nog kunnat göra mig med lika envist bråkig som dig.
    Men du har helt rätt vi måste stå emot galenskaperna på något sätt.
    /Christer

    SvaraRadera
  157. Yes Äntligen!! Härligt med folk som du...

    SvaraRadera
  158. Anonym8:21 em

    Du är en riktig jubelidiot! Inte har du vett att skämmas heller...tragiskt.

    SvaraRadera
  159. Anonym8:24 em

    sitter med glädje tårar i ögonen det var nog ett av de bättre inläggen som jag har läst på någon blogg på länge
    men vid närmare efter tanke så är det för bedrövligt att det skal var på det viset med bankerna
    Stellan Flodman

    SvaraRadera
  160. Helt underbart, bra jobbat... är rädd att jag har just precis samma bank... å de jag stör mig på allra allra mest är att man inte kan sätta in pengar på banken... haha varför finns dom då??? Otroligt korkat....

    Stå på dig!!

    SvaraRadera
  161. Johan Hoel8:38 em

    tack, det finns hopp för mänskligheten.
    /J

    SvaraRadera
  162. En liten tanke bara...
    Jo, det är många som skäller på mitt omogna beteende. Det är gott och väl, den kritiken kan jag ta.
    Men en sak skiljer mig från de flesta som kritiserar mig - jag vågar stå för mina åsikter och mitt handlande, och skriver under med mitt namn, min verkliga identitet.
    Men flertalet av de som kritiserar mig väljer att vara anonyma...
    Så, även om Ni har rätt i att jag är omogen och dum så är jag åtminstone mer rakryggade än er.
    En anonym spottloska kan vilken idiot som helst dra iväg.

    Marcus Nobreus, tack för din berättelse. Den styrker bara min åsikt om att det är dags att starta ett folkuppror mot bankerna. Läs för övrigt mitt brev till P1 också, så förstår du vad jag menar.
    Har du själv kollat med JAK-banken?
    http://www.jak.se/
    De kanske kan hjälpa dig?
    Lycka till.

    SvaraRadera
  163. Anonym8:50 em

    du har inte en aning om vad du pratar om, och dessutom är du en hemsk människa som gör så mot folk som inte har gjort dig nånting. Jag kan hålla med om att det är illa att de inte kan ge dig en ny dosa, men slå då sönder den direkt istället för att vara, som du själv VET att du är, månadens jobbigaste kund.
    Nej, fy fan...

    SvaraRadera
  164. Robert8:52 em

    Hi hi hi! Stå på dig! Roligaste jag läst på internet på väldigt väldigt länge.

    SvaraRadera
  165. Gustafsson Linköping8:56 em

    det här var det bästa jag läst på länge , applåder till dig som orkade hålla ut.... mer sånt o såna i Sverige..så kanske det blir ett slut på den stela byråkratin.....

    SvaraRadera
  166. Anonym8:59 em

    Jag känner inte igen något av det du beskriver men så har jag inte Swedbank heller...På Handelsbanken tar de inte betalt för några av sina extratjänster. När jag åkte till stugan på semester glömde jag min bankdosa hemma. Jag gick då till ett av deras kontor och fick där en extradosa "som du kan ha i sommarstugan", sa de... Handelsbanken kanske inte har de bästa räntorna men de har helt klart den bästa servicen + att de är europas stabilaste bank. ICA Banken skall också vara bra men problemet med dom är att de inte har några bankkontor och det är ju mindre bra! Lycka till med bankbytet och glöm inte att andas! ;)

    SvaraRadera
  167. Anonym9:06 em

    Tack för en fantastisk bra berättad historia. Jag blir själv arg och argumenterar för min sak.

    Till alla er som gnäller över att man inte skall bråka med personalen. Självklart skall man bråka med personalen. Det är ju de som framför åsikterna omgivande personal och ledning. Om tillräckligt många vågade be kassörskan fara dit det är aningen varmare när kortläsaren för femti-elfte gången inte funkar så kanske det går fram till den översnåle chefen så att han/hon byter ut den.

    SvaraRadera
  168. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  169. linnéa9:16 em

    Hahaha, otroligt underhållande historia! Sen tycker jag att du gjorde rätt, ifrågasatte systemet! det är otroligt vad mycket bankchefer tjänar..

    SvaraRadera
  170. Camilla9:17 em

    Hahaha TACK! du gjorde precis min kväll!!!
    De gamla dosorna retade gallfeber på mig, jag blev åxå ombedd att köpa nytt batteri, jag gjorde det förvisso, men då slutade dosan att fungera...
    då fick jag en ny lika dan, så där höll det på i flera år! och varje gång var jag sur när jag försökt byta batteri och det inte fungerade så sist tänkte jag dra en rövare.. gick dit UTAN att ha bytt batteri hade samlat mod och kraft hela dagen å mådde lite smått illa för jag visste att jag skulle ljuga...

    Gick fram till bankkvinnan och sa upprört att nu är det 5e gången jag köper ett batteri och den ÄNDÅ inte fungerar... skulle precis fortsätta min inövade monolog när hon hur gulligt som helst avbröt mig och sa nåt i stil med.
    Det där låter mycket irriterande för dig! Men vi har slutat med de dosorna så du får en ny av mig snopen blev jag men sköööönt att aldri mera behöva byta batteri!

    SvaraRadera
  171. MARIELOUIS LINDBERG9:26 em

    UNDERBART MED EN MÄNNISKA MED RYGGRAD I VÅRT LAMA SAMHÄLLE! BRA JOBBAT! ;)

    SvaraRadera
  172. Anonym9:29 em

    Tack för en mycket roande artikel!

    Dock så är det väl planerat att vi alla skall sköta våra bankaffärer med smartphones inom ett år eller två, då är det ajöss med den sista lilla utgiftsposten för Swedbank.... bortsett från hyrorna de betalar för sina bågnande pengabingar!

    SvaraRadera
  173. Vilken bank bytte du till? Nöjd?

    SvaraRadera
  174. Som ung hade vi ett fondkonto där det stod att vi fick ett gratis uttag per år. När jag bokade möte i banken frågade jag specifikt om det fungerade så att om jag inte tog ut ngt på 3 år fick jag då ta ut 3 ggr extra år 4? Svaret var "Ja, du har ju totalt 5 uttag på 5 år".

    Sagt och gjort, åren gick, jag dubbelkollade med bankmannen att så var fallet innan jag år 4 var tvungen att ta ut pengar 3 ggr under samma år. I slutet noterar jag att de dragit över 900 kr i "avgifter för uttag" och jag höll på att krevera. Nere på banken urskuldar sig den anställde bankmannen att "näe så sa jag nog inte", men jag hade vittne med som bekräftade.

    Bankchefen lade sig i och menade att det STÅR i det SJUTTON SIDOR långa dokumentet att så är fallet. Då frågade jag henne, sådär LAGOM högt så ALLA hörde mig - "Ska jag förvänta mig att ni ljuger mig rakt upp i ansiktet och läsa igenom avtalet en extra gång för att försäkra mig om att inte bli lurad av er? LJUGER ni för kunderna?"

    Jag fick tillbaka pengarna, men inte förrän bankchefen ringt mig vid 19:00 en vardagskväll för att försöka övertyga mig om att jag bara mindes fel (jag OCH vittnet) och att de hade rätt att dra avgifterna. Fick påpeka att de säkerligen hade LAGLIG rätt att dra dem, men om de behandlar kunder sådär så försvinner de också.

    Kundservice är den ENDA saken man ALDRIG får tumma på.

    SvaraRadera
  175. Anonym9:38 em

    Underbart
    Kommer att stampa på min dosa i morgon , naturligtvis i Brunnsparken

    Stå på dig

    Adde

    SvaraRadera
  176. David9:39 em

    Bra jobbat! Du gav tillbaks lite hopp om männskligheten!

    Vad gäller din väninnas kommentar att det måste vara fel på dig som inte kan acceptera det system vi lever i, kan du snällt hälsa henne att om förra århundradets kvinnor hade varit nöjda med systemet de levde i skulle hon inte ha rösträtt i dag.

    SvaraRadera
  177. Anonym9:40 em

    Jag förklarade att dosan var så liten att den gömde sig hela tiden och bad att få en stor som de har för synskadade (men inte berättar om) och då fick jag en sådan! Storyn påminner mig om en liknande upplevelse jag haft på Clas O och som jag aldrig mer vill behöva uppleva, så förnedrande var den!

    SvaraRadera
  178. Anonym9:40 em

    Lämnade Swebank på den tiden de fortfarande kallades Sparbanken. De hade allvarligt missförstått det här med service. Attityden var att det var jag som skulle vara tacksam för att jag fick vara kund hos dem. Är numera kund hos Nordea och de är väl inte så mycket bättre men det är svårt att slå Swebank vad det gäller dåligt kundbemötande.

    SvaraRadera
  179. Anonym9:42 em

    På ditt sätt att uttrycka dig förstår jag att du har någon slags neuropsykiatrisk diagnos är det kanske både adhd och lite åt aspergerhållet också? Förr kallades det väl bara besserwisser?

    SvaraRadera
  180. Anonym9:47 em

    Helt rätt agerat! Krossa dom eländiga bankerna som skinnar oss småsparare! Tack för alla uppslag förresten!

    SvaraRadera
  181. Anette Töjlin9:50 em

    Detta var en helt underbar läsning. Gillar folk som står på sig och kämpar för våra rättigheter oavsätt vad det gäller.

    Jag själv har kämpat för min hörselskadade son och hans rättighet att få en försäkring. Trygg Hansa nekade honom sjukförsäkring pga hans hörselskada men det accepterade inte jag utan anmälde det till DO. Detta har varit uppe i tingsrätten där vi tyvärr förlorade men även om tingsrätten inte gick på vår sida har det hela dragits fram i ljuset och varit uppe i de olika medierna (SR P1,SVT´s lokala o riksnyheter och Aftonbladet 6-7/10 2010 och nu senast i SvD 9/9 2011) och riksdagen har börjat uppmärksamma diskrimineringarna o vill ha lagändring så de inte ska få förekomma "utsorteringar" som det görs idag... Går detta igenom har jag nått mitt mål med min anmälan oavsett vad tingsrätten dömt. Jag var aldrig ute efter ett skadestånd, jag var ute efter att få fram alla mäniskors lika värde och att få stopp på försäkringsbolagens sätt att dömma ut människor. Det har tagit drygt 4½ år men det är det värt om "vi vinner" i regeringen och det blir en lagändring.

    SvaraRadera
  182. Anonym9:54 em

    Helt underbart skrivet!!
    Funderar starkt på att byta bank.Det här var droppen!!

    SvaraRadera
  183. Anonym9:55 em

    Det här var en lång text.

    SvaraRadera
  184. Anonym9:58 em

    Detta ger mig hopp för mänskligheten.

    SvaraRadera
  185. Anonym9:59 em

    Så galet skönt att läs, jag har själv försökt att kasta min dosa i backen. Men de är väldigt hållbara de där små rackarna!
    Tack för att du livade upp min kväll.

    Jenny

    SvaraRadera
  186. Roande läsning. Har själv bytt bank efter dåligt bemötande. Det var dock inte lika spektakulärt som i din berättelse :)

    SvaraRadera
  187. Anonym10:06 em

    Helt underbart....
    Jag hade samma problem..men 5 sekunder i micron gjorde underverk.. fungerade inte längre...

    SvaraRadera
  188. Anonym10:07 em

    Så grymt bra skrivet och handlat. Skön läsning. Lycka till med bankbytet.

    SvaraRadera
  189. Parham10:07 em

    Helt underbart! Man ska inte bara bli överkörd, stå emot! :D

    SvaraRadera
  190. Tack igen alla som kommenterar. Det visar att - oavsett vad man tycker om mig och mitt agerande - så är det uppenbarligen inte bara jag som fått nog av girigheten. Det är många som jag skulle vilja kommentera eller diskutera vidare med, men jag hinner inte för jag sitter och skriver på en bok. Inte om banker dock.
    Men Jan Videren, och alla andra som undrar:
    Jag har idag bytt till Jakbanken och är mycket nöjd. www.jak.se
    En solidarisk bank som inte tar ränta.
    Det gillar jag, för jag har aldrig förstått vad ränta ska vara bra för...

    SvaraRadera
  191. Anonym10:13 em

    Patetiskt att ge sig på sina stackars medmänniskor som råkar ha serviceyrken på detta sätt. Dessa banktjänstemän som du skriker och gormar åt är faktiskt människor de med.

    Om du inte är nöjd med servicen står det dig fritt att byta till en annan leverantör. Om du vill framföra klagomål är det bättre att leta upp rätt kontaktväg än att bete sig illa i kontakt med servicepersonal.

    Du är säkert en sådan liten själ som skriker i telefonen när du ringer internetleverantören/telefonleverantören/mm också och förpestar livet för den stackars callcenterpersonalen.

    Ditt beteende ursäktas inte av att du skriver klatchigt och underhållande om det i efterhand.

    SvaraRadera
  192. Erik Swärd10:13 em

    Det här ju helt underbart, mer sådant.

    SvaraRadera
  193. Anonym10:16 em

    Du är så jävla bra, keep up the good work! :D

    SvaraRadera
  194. Jo till föregående talare som inte vill stoltsera med sitt namn här. Banktjänstemän är anställda av banken i fråga och ansvarar därför till stor del för bankens ansikte utåt och till viss del för vad banken tar för sig.

    Callcenter personal, eller first line support personal är inte anställda av företag du har problem med utan den trevliga uppgiften har företaget som du köpt ditt internet/telefon eller vad som outsourcat.

    Du kommer ha mycket svårt att få prata med någon anställd på företaget om ditt problem, så är inte fallet på bank, inte än.

    SvaraRadera
  195. Jo, alla Ni som gillade min redogörelse kan säkert finna den här rätt intressant också: http://zenigen.blogspot.com/2010/11/en-prick-betyder-sa-mycket.html
    Och Ni som inte gillade bankstoryn texten kommer att älska att hata min prickhistoria - jag ser fram mot alla moralkakor jag kommer att översköljas av.

    SvaraRadera
  196. Terex Arcadius10:28 em

    Härlig läsning om en mans blodiga kamp mot det stelbenta systemet, påminner om Thorsten Ehrenmarks fina kåserier...

    SvaraRadera
  197. Kristoffer10:35 em

    Grymt! Trodde jag nästan var ensamen om att våga ifrågasätt orättvisor i samhället, dom flesta går bara med flow för att inte verka "osvensk" sen muttrar hemma i ensamheten när ingen hör.
    "Att blir utslängd från en bank när man närmar sig femtio ser jag som ett sundhetstecken. "
    Klockren kommentar, tyvärr förstår inte folk som kallar dig sabbotör osv hur illa det kan gå om den lilla människan inte säger ifrån på orättvisor i samhället.
    Och kassörerna är inte oskyldiga, dom kan faktiskt framföra ordet till cheferna osv.

    SvaraRadera