31 mars, 2005

Nya rökridåer

Nu har jag gjort det,,, igen! Jag har sagt att jag ska sluta röka efter påsk.
Ja, ta det bokstavligt, jag har inte slutat ännu. Jag har bara sagt att jag ska det. Och efter påsk... (Vilket år nämnde jag aldrig...) Efter påsk är ju så obestämt så jag kan med gott (eller dåligt?) samvete dra på det ett tag till.

Jag erkänner villigt att jag känner mig som en komplett idiot varje gång jag betalar 40 spänn för att förgifta mig själv. Det är därför jag numera helst köper ciggen på mitt shellkort. Då märks nämligen inte utgiften så tydligt - man bara drar kortet i kortläsaren, knappar in en kod så är det klart. Att det läggs på några hundra extra (nåja, det var lite i underkant...) på räkningarna som ändå ska betalas i slutet av månaden - det märks liksom inte så tydligt.

Å andra sidan är Shell ett djävla skitföretag som jag absolut inte vill stödja, vilket gör att jag känner dubbel skuld för min dyrbara last. Det är dyrt, farligt och så gynnar jag ett multinationellt skitföretag - kan det bli bättre?

En liten förklaring tarvas kanske. Om man nu har förmånen att äga laster så måste man ju se till att njuta av dem. Och laster som inte ger en dåligt samvete är väl inga laster utan rena nöjen. För att ens förlustelse skall kunna klassificeras som en last måste den således förorsaka dess ägare ett visst mått av lidande - så att man verkligen kan frossa i det exklusiva i att äga en last.

Förresten - det kan bli bättre! När man från och med i sommar inte längre får röka på krogen utan måste gå ut för att synda, ja det fulländar vår njutning. Vi tvingas allså schavottera med vår dumhet på gatan utanför krogen - det blir nästan som en modern stupstock! Att stå där till allas beskådande... Ha, det gör säker att en del veklingar slutar röka! Men vi verkliga livsnjutare kommer att skamset huka för smälek, gliringar och spottloskor.

Framför allt, gissar jag, kommer vi att bli häcklade för vår förmåga att hela tiden finna på nya försvar och ursäkter för vår dumhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar